Дата публикации: 2024
DOI: 10.36488/cmac.2024.1.87-97
Аннотация:Цель. Определить уровень базисных знаний студентов 5-6 курсов медицинских вузов и факультетов по вопросам рациональной антимикробной терапии (АМТ). Материалы и методы. Многоцентровое анкетирование с анализом результатов – этап проекта KANT (полное название проекта – “Physicians’ (Students’) knowledge in antimicrobials usage”), проведенный в 2020-2023 гг. Результаты. Всего было проанкетировано 277 студентов в 6 регионах России. Средний уровень верных ответов по всей анкете составил 42,2% (с учетом расширенного анализа подпунктов вопросов № 8 и 9 – 42,6%). Лучше всего респонденты ответили на вопросы анкеты о выборе временного интервала, в течение которого проводится оценка эффективности АМТ (средний уровень полноты ответа, СПО – 90,6%); о выборе наиболее рационального действия при постановке на приеме диагноза острого тонзиллита или фарингита (СПО – 57,8%); о режиме применения различных антимикробных препаратов (СПО – 55,2%). Худшие результаты были зафиксированы при ответе на следующие вопросы: обоснование продления АМТ более 5-7 дней у пациента с положительной клинической динамикой при терапии внебольничной пневмонии (СПО – 19,5%), указание антибиотика выбора в терапии различных инфекций (СПО – 22,9%), назначение вспомогательных лекарственных средств к обоснованному назначению антибиотиков при лечении инфекций дыхательных путей (СПО – 21,3%). Выводы. На основании результатов данного исследования авторы делают вывод о довольно низком уровне знаний студентов старших курсов медицинских вузов по вопросам рациональной АМТ. В связи с этим, по мнению авторов, необходимо выделить дополнительное количество академических часов по дисциплинам «Фармакология», «Клиническая фармакология», профильным терапевтическим дисциплинам, оптимизировать программу, а также обучить студентов находить и использовать современные источники научной медицинской информации
Издатель: Interregional Association for Clinical Microbiology and Antimicrobial Chemotherapy
Тип: Article
Publication date: 2024
DOI: 10.36488/cmac.2024.1.87-97
Abstract:Objective. To determine the level of basic knowledge of 5–6-year medical students in the issues of appropriate antimicrobial therapy. Materials and methods. A multicenter questionnaire survey with analysis of results – stage of KANT project (full name of the project – «Physicians’ (Students’) knowledge in antimicrobials usage») conducted in 2020-2023. Results. A total of 277 students in 6 regions of Russia were surveyed. The average level of correct answers for the whole questionnaire amounted to 42.2%, taking into account the extended analysis of sub-items questions #8,9 – 42.6%. The respondents were best able to answer the questionnaire questions about the choice of time interval during which the effectiveness of antimicrobial therapy is assessed (average level of completeness of the answer – 90.6%); the choice of the most rational action when diagnosing acute tonsillitis or pharyngitis at the appointment (average level of completeness of the answer – 57.8%); indication of the regimen of different AMD (average level of completeness of the answer – 55.2%). The worst results were recorded when answering the following questions: justification of the situation of prolongation of antimicrobial therapy (AMT) for more than 5-7 days in a patient with positive clinical dynamics in the treatment of outpatient pneumonia (average level of completeness of the answer – 19.5%), indication of AMD of choice in the therapy of various infections (average level of completeness of the answer – 22.9%), prescription of auxiliary drugs to the justified prescription of AMD in the treatment of respiratory tract infections (average level of completeness of the answer – 21.3%). Conclusions. Having researched the results of this study, we can conclude that the level of knowledge of senior medical students in rational antibiotic therapy is quite low. In this regard, according to the authors, it is necessary to allocate an additional number of academic hours in the disciplines of "Pharmacology", "Clinical Pharmacology", specialized therapeutic disciplines, to optimize the educational program, as well as to provide students with modern sources of information that relate to the topic of rational antimicrobial therapy. © 2024, Interregional Association for Clinical Microbiology and Antimicrobial Chemotherapy. All rights reserved.
Издатель: Interregional Association for Clinical Microbiology and Antimicrobial Chemotherapy
Тип: Article