НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ ЯЗЫКОВОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ СТУДЕНТА И ПРЕПОДАВАТЕЛЯ НА ЗАНЯТИЯХ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО: ПРОБЛЕМЫ И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ

Дата публикации: 2024

Аннотация:

Обучение русскому языку как иностранному – сложный, многоуровневый, многосторонний и кропотливый труд, но интересный, как для обучающихся, так и для самого преподавателя высшей школы медицинского вуза, поскольку есть над чем работать, вдумываться, анализировать и совершенствоваться. Для плодотворного преподавания этого предмета необходимо подробно знать и методику преподавания русского языка как иностранного, и уметь учитывать личностные, психологические, коммуникативные, национальные, культурные и ментальные характеристики студентов-медиков. Нужно отметить, что обучающий иностранному языку особое внимание должен уделять коммуникативной и когнитивной функциям языка, как базовым, что прежде всего предполагает первостепенность построения занятия на коммуникативном, когнитивном, номинативном, интерпретирующем, эмоционально-оценочном речевом фундаменте и что позволяет преподавателю продуктивнее работать со студентами медицинского вуза.

Издатель: © ФГБОУ ВО БГМУ МИНЗДРАВА РОССИИ

Тип: Article

УДК 81-115



SOME ASPECTS OF LINGUISTIC INTERACTION BETWEEN STUDENTS AND TEACHER IN RUSSIAN-AS-FOREIGN CLASSES: PROBLEMS AND WAYS TO SOLVE THEM

Publication date: 2024

Abstract:

Teaching Russian as a foreign language is a complex, multi-level, multifaceted and painstaking work, but interesting both for students and for the teacher of the higher school of the medical university, since there is something to work on, think about, analyze and improve. For fruitful teaching of this subject, it is necessary to know in detail the methodology of teaching Russian as a foreign language, and to be able to take into account the personal, psychological, communicative, national, cultural and mental characteristics of medical students. It should be noted that a foreign language teacher should pay special attention to the communicative and cognitive functions of the language, as basic, which primarily implies the primacy of building a lesson on a communicative, cognitive, nominative, interpretive, emotional-evaluative speech foundation and which allows the teacher to work more productively with students of a medical university.

Издатель: © ФГБОУ ВО БГМУ МИНЗДРАВА РОССИИ

Тип: Article

УДК 81-115