В статье представлены результаты исследования отношения работников здравоохранения к рекламе безрецептурных лекарственных средств (ЛС) в Кыргызской Республике (КР).Цель исследования - анализ отношения специалистов (медицинских и фармацевтических работников) к рекламе безрецептурных ЛС.Материал и методы. Изучены документы Департамента лекарственных средств и медицинских изделий при МЗ КР,анкеты социологического опроса медицинских и фармацевтических работников (232 анкеты). Проводилась логическая, графическая и статистическая оценка контент-анализа на основе расчета в Microsoft Office Excel 2007. Анализ осуществлен на основе социологического опроса посредством анкетирования врачей и фармацевтических работников городской и сельской местности.Результаты. Выявлены особенности рекламы ЛС, заключающиеся в специфике объектов, связанных с медициной и здоровьем, а также государственном регулировании. Определены различия и сходства отношения медицинских и фармацевтических работников к рекламе безрецептурных ЛС.Выводы. Врачи считают, что реклама безрецептурных ЛС является источником неоправданной покупки и лоббирования интересов производителя ЛС. Фармацевтические работники отводят рекламе ключевую роль в продвижении ЛС и отмечают, что основным источником информации о безрецептурном ЛС должна быть инструкция по применению и рекомендации специалиста.
The article presents the results of the study of the attitude of medical workers to the advertisement of over-the-counter medicines in the Kyrgyz Republic (KR).The aim of the study is to analyze the attitude of specialists (medical and pharmaceutical workers) to the advertising of over-the-counter medicines.Material and methods. The documents of the Department of Drug Supply and Medical Equipment of the Ministry of Health of the Kyrgyz Republic, questionnaires of the sociological survey of medical and pharmaceutical workers (232 questionnaires) were studied. The results of content analysis, sociological survey, logical, graphical and statistical analysis based on the calculation in Microsoft Office Excel 2007 were evaluated. The analysis was carried out on the basis of a sociological survey using a questionnaire of doctors and pharmaceutical workers in urban and rural areas.Results. The features of advertising of medicines are revealed, which consist in the specificity of objects related to medicine and health, as well as state regulation. The differences and similarities in the attitude of medical and pharmaceutical workers to the advertising of over-the-counter medicines are determined.Conclusions. Doctors believe that advertising of over-the-counter drugs is a source of unjustified purchase and "lobbying" the interests of the drug manufacturer. Pharmaceutical workers assign advertisement a key role in the promotion of medicines and note that the main source of information about over-the-counter drugs should be instructions for use and recommendations of a specialist.