НАЦИОНАЛЬНО-КУЛЬТУРНЫЙ КОМПОНЕНТ ЛИНГВИСТИЧЕСКОГО КОНЦЕПТА "ПРАЗДНИК"

Дата публикации: 2022

DOI: 10.33184/bulletin-bsu-2022.1.22

Аннотация:

В данной статье рассмотрено ассоциативное поле концепта «праздник», представляющего собой важную часть языкового сознания людей. Исследование находится в русле актуальных направлений межкультурной коммуникации, посвященных осмыслению картины мира, изучению культурных и языковых категорий и пониманию того, какую культурную информацию несет в себе то или иное слово. Автор приходит к выводу, что ассоциативное поле концепта «праздники» в сознании представителей разных культур в конце XX-начале XXI в. является практически однородным. Ключевыми и наиболее часто встречающимися ассоциациями являются семья, друзья и отдых. Отличие ассоциаций у испытуемых связано с их культурной и языковой принадлежностью, а также с возрастной группой опрашиваемых.

Издатель: Башкирский государственный университет

Тип: Article

УДК: 811.161.1



NATIONAL-CULTURAL COMPONENT OF THE LINGUISTIC CONCEPT “HOLIDAY”

Publication date: 2022

DOI: 10.33184/bulletin-bsu-2022.1.22

Abstract:

The author of the article studies the associative field of the concept “holiday”, which is an important part of the linguistic consciousness of Russians and foreign speakers. The work was carried out in line with the current trends of intercultural communication. It is dedicated to understanding the picture of the world, studying cultural and linguistic categories, and understanding what cultural information a particular word carries. Conducting a free associative experiment and establishing associative connections is determined by the need to study the specifics of the concept of “holiday” and reconstruct its semantic structure. The associative experiment was conducted taking into account the national and cultural specifics of the subjects, including Russian students and students from India and Egypt. The author concluded that the associative field of the concept of “holiday” in the minds of representatives of different cultures at the end of the 20th - the beginning of the 21st century is almost homogeneous. The key and most common associations are family, friends, and recreation. The difference in the associations of the subjects is connected with their cultural and linguistic affiliation, as well as with the age group of the respondents. Comparison with the results of a similar experiment conducted from 1986 to 1997 showed that the former Russian subjects had more names of holidays in the structure of the associative field, which is due to the fact that the Soviet holiday culture was very stable.

Издатель: Башкирский государственный университет

Тип: Article

УДК: 811.161.1